MAGNOLIA et slikt tre skal jeg ha i hagen min!

Jeg elsker Magnoliatreet, hver vår gleder jeg meg til blomstringen i Botanisk Hage på Tøyen eller til å besøke faren min som har et tre i hagen sin på Nøtterøy. Les mer om treet eller gå til http://www.nhm.uio.no/besokende/botanisk-hage/arboretet/magnolia/

Magnoliaene er blant de vakreste og mest eksotiske trærne vi kan dyrke på våre breddegrader. Magnoliafamilien tilhører en av de første grenene i blomsterplantenes stamtre. Blomstene har tallrike pollenbærere og fruktemner i spiral på en langstrakt blomsterbunn. Frukten er en belgkapsel. Når den sprekker opp henger de røde, store frøene på elegante, hvite frøstrenger.
At magnoliaslekten er gammel, vises av fossile funn tilbake til kritt, blant annet på Grønland. Nå vokser magnolia på helt andre breddegrader, i Sørøst-Asia og i Nord- og Sør-Amerika. Slekten omfatter ca. 100 arter, mange av dem tropiske. De velduftende, store blomstene bestøves av biller. Frøene spres med fugl.

Den første magnoliaen som blomstrer i Botanisk hage, er snømagnolia Magnolia kobus ’Borealis’. Den blomstrer på bar kvist i slutten av april/begynnelsen av mai. De store, kremhvite blomstene danner en hvit sky mot himmelen. Snømagnolia kommer fra de nordlige områdene av Japan (Honshu, Hokkaido) og er den mest hardføre av alle magnoliaene.

Blogglisten