Velkommen til utstilling//katalog i prosess!

"av og til" 120 x 100 cm akryl på lerret. © Gro Mukta Holter2013

 Katalogen er straks klar, her er noen ord som beskriver bakgrunnen til hva jeg jobber med:
Velkommen til utstilling!

Selv om jeg har variert mitt uttrykk over mine år som kunstner, er det noen nøkkel-elementer og tema som følger meg.

Jeg er ikke interessert i å konsentrere eller uttrykke mine egen følelser eller personlige historier, jeg er interessert i å via et figurativt språk, invitere til en åpen dialog med beskuerens egene erfaring eller 
følelsesliv. Det er klangen av en kollektiv oppfattelse av identitet kultur, politikk eller emosjon, mellomrommet fra våken til drømmetilstand, reise i mental forstand jeg er interessert i å utforske i arbeidene mine.

Atmosfæren i motivene omfatter gjenkjennelige elementer, som imidlertid unnslipper spesifikasjoner. Balanseringen av grense- overgangene av kjente og merkelige situasjoner skaper spenning.
Det er som om noe vakkert og utrivelig er til stede på samme tid. Kanskje den beste måten å fasettere essensen av mine arbeider er at de retter fokus på de mindre, hverdagslige og marginaliserte ting og jeg jobber allegorisk for å gjøre disse monumentale.

Dette er nært forbundet med å bruke de provoserende mulighetene maleriet har for å bygge uttrykksfulle patos i temaer. Min klassiske figurative bakgrunn utfordrer meg til å løse opp og dekonstruere den figurative rammen med surrealistiske element. Det vakre og sentimentale ses i første øyekast og jeg er opptatt av nettopp hvordan det enten oppfattes en dypere budskap bakenfor de mest opplagte symbolene som i natur, stjerner, blomster eller flygende fugler. Tolkningen ligger åpen og vil alltid fylles med mening av betrakterens egen erfaringer for å se et nett av referanser kunsthistorisk eller samfunnsrelaterte kommentarer eller disponering av egen evne til fantasi. Muktamagic har siden nittitallet vært navnet på mitt kunstprosjekt, en fellesbetegnelse for mine ulike uttrykksformer. Jeg jobber med maleri, tegning, grafikk, design og installasjon.

I 1996 begynte jeg å jobbe med grafikk og har siden jobbet med maleri, tegning, tekstil og installasjon. Jobber også for tiden med fem separatutstillinger i fem ulike byer mot 2015 og skal til høsten lansere en kunstbok på Juritzen forlag (med Gjerdrum Helgesen, Salvesen, Hartvig) og et tekstildesign-prosjekt. (med Nina Taasen fra Ladyburke)

Velkommen til utstillingen. Håper den faller i smak.

Gro Mukta Holter
Blogglisten