"Fjord" flyttet til Dhaka!


© Gro Mukta Holter 2013. All rights reserved
 Da jeg holdt på å montere utstillingen "Come fly with me" som jeg hadde på Galleri Fineart tidligere i år, kom det flere kunder innom underveis, siden dørene stod åpne for den øvrige galleridriften nede på Tjuvholmen. En mann i mørk dress kom plutselig spankulerende inn døren, det var en internasjonal aura rundt ham og det var tydelig at han var en businessmann på reise. Han brukte lang tid og kikket på alle maleriene som stod plassert utover i lokalet. Vi hadde ikke prisene ferdige siden monteringen pågikk for fullt, ble jeg litt usikker på hva jeg skulle svare da business-mannen henvendte seg til meg for å få priser på et par av de største maleriene. Jeg begynte litt keitete å prate med ham der han skrøt uhemmet av arbeidene og jeg måtte til slutt, mildt sagt litt smigret, innrømme at det var jeg som hadde malt alle sammen. Mannen spurte da, spørsmålet jeg veldig ofte får; "hvor kommer du egentlig fra?" og jeg svarte "India" (for å slippe mange tilleggs-spørsmål om fødelandet mitt, som forbausende mange ikke vet hvor det er). Det viste seg å være veldig dumt av meg, for da jeg etterhvert i samtalen spurte hvor han kom fra fikk jeg passet mitt påskrevet, for det viste seg nemlig at han var fra Dhaka i Bangladesh, der jeg egentlig også kommer fra! Jeg måtte forklare meg nærmere og det hele endte med en lang, hyggelig og morsom samtale. Mannen som fant Astrup Fearnley museet borte i gata kjedelig og iskaldt, og som derfor heller svingte innom Galleri Fineart, som han fant mye mer interessant, hadde allerede før vi startet praten bestemt seg for å kjøpe et av mine store malerier! Og det morsomme er at flere uker senere sender han meg e-mail med foto av at maleriet, som nå henger innrammet oppe på veggen i et av hans nye kontorer i Dhaka. Det gleder meg stort å tenke på at "et lite stykke norsk MUKTAMAGIC-kunst" nå henger oppe i byen jeg en gang ble født, og som jeg tilbrakte mitt første år av livet på Mor Theresa's barnehjem!


Livet er fullt av morsomme, merkelige møter og tilfeldigheter! Det inspirerer og motiverer å få oppleve slike underlige, fine sammentreff!
Kontoret til Khalid Quadir i Dhaka!


Blogglisten