Upperdog -filmtips


Det er ikke ofte jeg ser filmer for tiden, men denne må jeg bare ambefale på det sterkeste. Den er fra 2009- men først nå har jeg fått sett den, endelig. Sara Johnsen er regissør og jeg elsker også hennes andre store film "Vinterkyss" fra 2005.

Handlingen i Upperdog i korte drag:

Som småbarn adopteres halvsøsknene Axel og Yanne til Norge, han til materiell velstand på Oslo vest, hun til en gjennomsnittsfamilie på Oslos østkant. Hos sine velmenende, men ettergivende adoptivforeldre vokser Axel opp til å bli en bortskjemt snobb som skjuler usikkerheten om bakgrunnen sin bak en likegyldig fasade. I motsetning til den yngre broren husker Yanne at de kom til Norge, men ettersom de ble skilt ved ankomsten, vet hun ikke hvem han er eller hvor han befinner seg.

Inmponerende bra skuespillerprestasjoner, klipping og filmmusikk- dette er noe av det bedre av norsk film jeg har sett på lenge!

Se mer om filmen på:
Blogglisten