Vladimir Tretchikoff KING OF KITCH

The Chinese Girl


Vladimir Tretchikoff (1913-2006) er kjent som en av verdens mest selgende komersielle kunstner. Jeg liker egentlig kun dette motivet av de bildene jeg har sett av ham, resten er over the top til og med for meg..
 Jeg så dette bildet av Chinese Gril  hjemme hos en gammel dame i nabolaget da jeg var barn. Dette motivet blir regnet som et av verdens mest solgte reproduksjon! Nabodama hadde forresten verdens kuleste stue stappet full av kicthy ting, blandt annet en stor fontene oppå et bord. Installasjonen inneholdt fossefall, lamper og flytende vannliljer i falmet plast. Det var det fineste jeg hadde sett da jeg var rundt 5 år.. og jeg kunne bare ikke forstå hvorfor ikke mamma ville ha like fine ting i stua vår. Jeg har vel en medfødt fascinasjon for slikt, selv om fascinasjonen er blitt moderert siden da. Dette motivet er også det første bilde jeg kan huske av kunst der en eksotisk dame er avbildet, bortsett fra sigøynerpiken..og Paul Gaugins sydlandske skjønnheter, da..

I et magasin så jeg en gang en leilighet der noen hadde printet en hel vegg med denne damen- det var utrolig fint! Si ifra om du vet hvor jeg kan se det igjen;)