LITOGRAFI//Prosessen bak FRIDA & FLY


Jeg ble kjent med litografi da jeg jobbet som verksmesterassistent på Norske Grafikeres Verksted i 1996. Siden da har det blitt flere litografiske trykk i ulike varianter. Da jeg jobbet med portrettet av Frida Kahlo ønsker jeg å finne tilbake til frihånds-tegning etter en lang pause fra portrettstudier og bestillinger, motivet er tegnet direkte på litosteinen med blyant og blekk. 
På samme sten laget jeg "Fly", men her tegnet jeg kun med pennesplitt og pensel.


"Feet, what do I need you for when I have wings to fly?"

- Frida Kahlo

 
Litografiet av Frida og FLY er begge i mål på 45,5 x 32 cm, opplag 90 stk.(pris uten ramme er 2300,-) http://www.galleri-groholter.com/page27.htm
 © Gro Mukta Holter Litografiene er laget Juni,2012 på Fredriksens Grafikk i Oslo.