I siste utgave av KUNST tar jeg for meg en presentasjon av det fantastiske kunstnerparet
Gerda Steiner & Jörg Lenzlinger:
Kjemiske reaksjoner i et fruktbart samarbeid
Det sveitsiske kunstnerparet Gerda Steiner (1967) og Jörg Lenzlinger (1964) Har samarbeidet siden 1997. De er internasjonalt anerkjente for sine store installasjoner og videoprosjekter som de monterer i gallerier, kirkerom, klostersaler, hager, grotter eller ute i naturen. De har deltatt på en rekke prestisjetunge kunstbiennaler og blir invitert til å stille ut verden rundt med sine detaljerte, omfattende og engasjerende prosjekter. Steiner og Lenzlinger arbeider med temaer og synteser som balanserer mellom biologi og det kunstige menneskeskapte der reproduksjon og skapelsesprosess står i fokus. Med bruk av gjenstander som utstoppede dyr og insekter, glinsende dammer av motorolje, døde trær, planter, ledninger, kasserte materialer som gjenvunnet plast, elektronikk og rennende bekker av kjemikalier kommenterer de motsetninger som liv og død, godt og ondt, og håp og fortvilelse. Steiner & Lenzlinger er opptatt av tanker rundt fruktbarhet i et vidt begrep. Femstillingen av kunstgjødsel og stoffet Urea er et viktig element i de fleste av deres nyeste installasjoner. Fremstilling av kunstgjødsel startet på slutten av 1800-tallet og har siden hatt en vesentlig betydning i både matvareindustrien og i forhold til kunstig vekst av planter. Baksiden av denne utviklingen er skadevirkninger som utarming av naturresurser og utslipp av miljøgifter. I prosjektet The Conference fra Art Basel 2010 er korall lignende figurer, stalaktitter, nåler og kuleformede utvekster å se voksende opp og frem fra datamaskiner i et kontorlandskap. Dette kan oppfattes som en kommentar til menneskets behov for å ta kontroll over naturen og kaoset med medfører når kontrollen glipper. Krystallformene skapes i kjemiske prosesser som mutasjoner og er tilpasset i forhold til miljøet de befinner seg i. Mutasjonene utgjør en vesentlig del av utstillingene der de ofte kan ende med å bli oppløst i vann for så å bli brukt videre i nye prosjekter. Steiner og Lenzlinger ønsker å skape en mulighet for å se vår verden fra både mikro og makro kosmisk perspektiv. De presenterer et bilde av fremtiden der biologisk mangfold er i fokus og dialektisk sett kan vekke bevissthet i forhold til å gjøre stedet vi bor på rikere og mer fruktbart. Steiner og Lenzlinger monterer ofte store senger eller madrasser der betrakteren kan ligge og oppleve fallet av enorme mengder monterte gjenstander, som med leken fantasi og frodighet kan innvandere hjernen og minnet. Dette kommer godt frem i utstillingene Falling Garden (03) og i Brainforest (04). I deres pågående utstilling Comment rester fertile? (Hvordan holde seg fruktbar?) på Centre Culturel Suisse Paris inviterers de besøkende til å fordype seg i et skap av kunstige blomster, eller å stupe inn kosmisk inkubasjon gjennom et utvalg av videoprojeksjoner. Denne utstillingen er mulig å få med seg frem til midten av desember. Det er utgitt en Artist Book i forbindelse med utstillingen, The Mystery of Fertility. Den tar for seg 14 høydepunkter fra deres kunstnerskap fra 2005-08 og gir et solid dypdykk inn i deres utforskninger og arbeidsmetoder. Boken er å anbefale hvis du ønsker å la deg trollbinde av kjemiske reaksjoner, cellebiologi og virvar satt i system, og kanskje samtidig oppleve å se verden på en litt ny måte!
Les mer om kunsterparet på deres hjemmeside: http://www.steinerlenzlinger.ch/
Alle foto er copyright by Gerda Stein & Jörg Lenzlinger