Mitt levebrød. Slik jobber jeg med MALERI


"Lights Out" 120 x 90 cm © Gro Mukta Holter

Jeg jobber innen et figurativt uttrykk og veldig ofte får jeg spørsmål om hvordan jeg jobber med maleriene mine. Bruker du prosjektor? overfører du foto? eller maler du oppå foto? -Nei, jeg er gammeldags og en trofast håndverker. Jeg jobber alltid med blyant først. Så tegner jeg ut ideer og skisser direkte på lerretet. Deretter legger jeg på flere tynne lag med maling. Jeg bruker få farger, men bildene mine oppfattes allikevel som koloristiske. Det handler nok om hvilke og hvordan jeg setter pigmentene sammen. Ofte er det kun fire farger på min palett. Jeg liker ikke kladdete tykke lag, men foretrekker mye vann og lite pigment, da lever flaten og det vil dukke opp mange fine transparente områder. Jeg jobber med motiver jeg selv finner interessante og målet mitt er å få i gang en dialog med de som beskuer arbeidene mine. Kan jeg få andre til å dikte videre ved å se på  mine malerier er jeg fornøyd! Slik holder jeg på ustanselig, motivene ligger å sprenger inne i hodet mitt. Dette motivet har jeg gledet meg til å endelig få tid til å male. Jeg jobber med en historie i et nytt prosjekt og alt er foreløpig hemmelig. Maleriet er nesten ferdig, jeg hadde lyst til å lage en liten "underveis-i prosessen-rapport" før de siste strøkene kommer på plass.

Ha en fin, inspirerende november og vær oppmerksom på de små vakre øyeblikkene i hverdagen! Det er de som farger tilværelsen, hvis man er i stand til å se dem!