TASCHEN

Jeg elsker bøkene fra forlaget TASCHEN. På siden deres kan man frotse i kunst, interør, mote, arkitetktur bøker i lange baner. Forlaget ble grunnlagt av Benedict Taschen og de feirer 30 års jubileum i år. Forlaget er kjent for sin kontroversielle stil og de har bøker om erotikk, pornografi så vel som høyklassifisert kultur og kunst på et internasjonalt nivå. Her er det noe for enhver smak.. Flaggskipbutikkene i Berlin og Paris er å anbefale- sett av noen timer..http://www.taschen.com/

"TASCHEN celebrates pop culture alongside the Renaissance, and refuses to make any distinction between high and lowbrow culture."

The Independent, London
 
 
Et eksempel er denne boken I-D covers 1980-2010 som er en komplett samling av forsidene til det avant garde mote/livsstil magasinet som også feirer 30 årsjubileum i år. Retrospektiv samlet og med det meste av stjerner man kan tenke seg på coverene som for eksempelLady Gaga, Madonna, Kate Moss osv. Den er vel verdt å kikke nærmer på!

Blogglisten

Malene Birger LIFE and WORK


This boken eh Langt oppe På ønskelisten i år!
Hjemmene Til superdesigneren Marlene Birger i bokform, hennes eh Det nok mengder av inspirasjon!



Blogglisten

TjueElleve ÅRETS JULEGAVE!

Det er med stolthet jeg må nevne denne flotte håndlagede kalenderen laget av gjengen i Frie Tøyler! Jeg har med to fotobidrag selv og det er en ære- for dette er så kult prosjekt. Sjekk ut på Frie Tøylers sider og på Designernes Julemarked, Julemarkede på BLÅ og mange andre steder.


Tjue Elleve – en dagskalender!

TjueElleve er en dagskalender som inneholder 365 kort med et foto, et sitat og en anbefaling for hver nye dag i 2011.

Hver dag får du en underfundig, hyggelig, morsom, makaber eller finurlig overraskelse gjennom sitater, anbefalinger og fotografier. De 365 ulike kortene i TjueElleve er samlet i en flott boks som inneholder en monterbar stedt, der du kan stille ut dagens unike kalenderkort. I år har hele 28 fotografer bidratt til kalenderen.







http://www.frietoyler.com/forretning/tjueelleve-dagskalender/

Blogglisten

Michael Lin




Michael Lin er en Taiwansk kunstner som er verdenskjent for sine enorme veggmalerier.
i 2006 laget han den visuelle rammen for Louis Vuitton i Tapei se nærmer:
Blogglisten

Hurvin Anderson

Peter's Sitters 3
Sjekk ut denne kunstneren! Fantastiske bilder, les mer om ham på:


Blogglisten

anmeldelse av Behind Closed Eyes


TA november 2010

Fargelagte drømmer



Med en installasjon som skaper et nytt rom og malerier i klare farger viser Gro Mutka Holter at hun er en av landets mest spennende unge samtidskunstnere.

Gro Mutka Holter er utdannet innen tekstil ved Kunsthøgskolen i Oslo, men har etter endt utdannelse i 2004 hovedsaklig arbeidet med maleri. Bildene i Porgrunn kunstforening er laget spesielt til denne utstillingen og vises sammen med en installasjonen som bærer utstillingstittelen; ”Behind closed eyes”.

Mukta Holter arbeider i et moderne formspråk, i et skjæringspunkt mellom det figurative og det abstrakte, og er en av flere unge norske billedkunstnere som bruker populærkulturen som en sterk inspirasjon i kunsten. Kunstneren har i flere å jobbet med tematikken rundt identitet, tilhørighet, hukommelse, minner og drømmer, og det er den drømmeverden som befinner seg bak våre lukkede øyne som er det gjennomgående elementet i denne utstillingen.

Sett i en kunsthistorisk kontekst kan Mukta Holter sine drømmebilder sees i sammenheng med den surrealistiske bevegelsen som oppsto i det sørlige Europa på 1920- tallet, hvor kunstnerne ville fordype seg i og formidle menneskets indre verden, fantasiens rike og det ubevisste. To av de mest kjente surrealistene er spanske Salvador Dalì og italieneren Georgio De Chirico.

En kunstner som også har hatt stor innvirkning på Mukta Holter sitt kunsterskap er vår egen Edvard Munch. Som symbolist med fokus på de store ekstensielle aspektene i livet, har han vært en stor inspirasjonskilde.
Motivene i de store maleriene er tatt ut av en surrealistisk drømmeverden, og viser bruddstykker fra en magisk tilstand. Ulike elementer fra kunstnerens opplevelser er tatt ut av sin opprinnelige sammenheng og satt sammen til en ny og helhetlig historie. Fargebruken i bildene er holdt i en neonfarget palett,og det er et oppbyggende lys i alle bildene. I tillegg til de store maleriene vises tre mindre lerret med sterke farger malt i sirkler som gir en nærmest hypnotisk illusjon.

Gro Mukta Holter sin installasjon består av ulike elementer som er samlet gjennom flere år, og som har hatt en betydning for kunstnerens tilnærming til tematikken rundt menneskets bevissthet . Med en underliggende undring om hva som er virkelighet innehar installasjonen en rekke gjenstander som materaliserer dette spørsmålet; her henger det en kikkert som kan filtrere det vi ser, her er utstoppede fugler som sier noe om et annerledes perspektiv, speilet viser oss kanskje virkeligheten, mens de ulike lyskildene kaster skygger av nettopp den påståtte virkeligheten.
Rent håndverksmessig har Gro Mukta Holter en tyngde i sine arbeider, og utfordrer samtidig maleriet med sin modige fargebruk. At hun noen steder lar malingen renne nedover lerretet og lar denne effekten gli inn som en del av motivet, viser at hun behersker formen samtidig som hun lykkes med å implementere abstrakte elementer på en bevisst måte. Det tradisjonelle og klassiske maleriet innenfor en figurativ motivverden er fornyet gjennom et nytt fokus og en forkastelse av det naturalistiske og vakre.

Mukta Holter vil skape en verden av drømmer og det ubevisste, og lykkes med dette i Porsgrunn Kunstforening. Tematisk skaper verkene hennes en drømmende virkelighet for betrakteren som får et glimt inn i et surrealistisk billedunivers. Flere av verkene er klare og direkte i formspråket, men likevel uttrykkes en vag usikkerhet rundt hva som er drøm og virkelig. Hvordan hun bruker og mestrer lyset i bildene bidrar mye til dette resultatet. Noen av maleriene fremstår i større grad med flere lag, både tematisk og teksturmessig. Dette har vi sett mer av i arbeider fra tidligere utstillinger,og her lykkes Mukta Holter i størst grad. Bilder som ”Sleepers” og ”Now and then”formidler en slik tvetydighet og med en malerisk mykhet og tilslørt effekt er disse av de beste bildene. Ved å klare og skape en helhet mellom maleri og installasjon bidrar dette ytterligere til å formidle en form for magisk realisme til et publikum.

Kunstneren har utviklet et distinkt og personlig kunstnerskap, og viser dette med ”Behind closed eyes” . Start med å oppleve installasjonen, og ta så en tur inn i Gro Mukta Holters maleriske drømmeunivers.






Utstillingen står til 7. november


Gunhild Horgmo


gunhild.horgmo@kunsttekst.no




















Blogglisten

Behind Closed Eyes









































”Behind Closed Eyes” Gro Mukta Holter i Porsgrunn kunstforening 16/09 – 07/11 2010


Gro Mukta Holter er født i Dhaka, Bangladesh og vokst opp på Nøtterøy utenfor Tønsberg. Utdannelsesbakgrunn har hun fra Kunsthøyskolen i Oslo, avdeling Tekstil, hvor hun var ferdig med hovedfag i 2004. Kunstneren har selv uttalt at det var fasinasjonen for det tekstilet som brakte henne inn i kunstfaget og inn på Kunsthøyskolen. Det er likevel maleri hun har arbeidet mest med etter ferdig utdannelse.
Første separatutstilling hadde GMH i 2009 ved Vestfold Kunstnersenter under tittelen ” Memorizing Memories”. Utstillingen ” Behind Closed Eyes” ved Porsgrunn kunstforening er på mange måter en videreføring og videreutvikling av temaene fra Vestfold. Tidligere i år deltok GMH som en av 4 kvinnelige malere på utstillingsprosjektet ” Erkjennelsen av Munch i meg” initiert og vist på galleri Åsgårdstrand. En utstilling som fokuserte på den påvirkning som maleren Munch har på unge kunstnere i dag.
GMH arbeider innenfor et moderne malerisk formspråk, i skjæringspunktet mellom abstraksjon og figurasjon. Maleriene er relativt store i format, 1m × 1m og større. De maleriske fortellingene fremstår som drømmeaktige reiser inn i et tilnærmet surrealistisk billedunivers. Inspirasjonskildene i GMB sine arbeider er mange, hun benytter seg av referanser fra populærkulturen, magasiner, internett, film og litteratur. Vi aner også sterke bånd til tidlig modernistisk kunsthistorie som ekspresjonisme og surrealisme, filosofi historie, samt teorier om det ubevisste fra psykoanalysens Sigmund Freud og Carl Jung.
Utstillingen i Åsgårdstrand indikerer at symbolisten og følelsesmennesket Munch og hans tematisering av livets dramatiske sider og symbolske fargebruk, har spilt en viktig rolle i GMH og hennes egen kunstneriske praksis. Andre sentrale retninger innenfor kunsten på tidlig 19 tall som har vært viktige inspirasjonskilder for kunstneren er den realismen som oppstod i Tyskland etter 1. Verdenskrig , under navnet Neue Sachlichkeit , med bl.a Otto Dix og Georg Grosz. I Italia har vi også den kjente metafysiske melankolikeren Giorgio De Chirico, som tok i bruk et drømmelignende formspråk på grensen til det banale i sine maleriske visjoner, ofte preget av fraværet av mennesker, samt tunge og lange slagskygger i stramme arkitektoniske komposisjoner.
Som betraktere lar vi oss fascinere over GMH og hennes bruk av geometriske rom skapende bildeelementer ofte påført lerretet i tynne sjikt. Teksturer med tekstile kvaliteter er en av effektene som kunstneren oppnår ved å bruke utvannet akrylmaling. I mange av maleriene får denne uttynnede akrylfargen lov til å renne nedover lerretet for så å tørke.
Landskapene GMH oppfordrer oss til og tre inn i er uavklarte og magiske, preget av skarpe farger, hvor personlige myter manes frem. De magiske aspektene, det utrolige og overnaturlige i maleriene til GMH peker i retning av en Magisk Realisme, en betegnelse innen for billedkunsten som første gang ble brukt av den tyske kunsthistorikeren Franz Roh, i forsøket på å beskrive malerier som inneholdt en endret virkelighet. Mest kjent er den Magiske Realismen som litterær genre, der overnaturlige fenomener finner sted i en realistisk handling og smelter sammen med det hverdagslige, for slik å postulere at det magiske i tilværelsen er en intergrert del av vår virkelighet.
Utstillingen ”Behind Closed Eyes” og måten GMH arbeider med sine malerier på, kan leses inn i en større trend/ retning i norsk og nordisk sammenheng. En retning der flere unge kunstnere de siste 10 åra har rettet sin interesse mot det fortellende uttrykket innenfor tegning og maleri og der hovedfokus ligger på mestring av materialet og håndverket. Dette ser vi særlig tydelig innenfor det som omtales som Romantismen, der kunstnere våger å bevege seg bort fra et malerisk tørt bilde/formspråk, mot en mer barokk frodighet, der virkemidlene man tar i bruk har noe grenseoverskridende i seg. Sverre Malling og Johannes Høie tilhører eksponenter innfor en slik utvikling, der det kunstneriske uttrykket kan sees på som en form for reaksjon på det ”harmoniske bildet” som samfunnet ofte ønsker å formidle ut.
I et samtidsperspektiv, er den magiske realismen ikke først og fremst til for å snakke om eller å peke på det magiske i seg selv, men har fokuset rettet mot å vise oss hvor absurd virkeligheten er. Et annet aspekt som utstillingen til GMH bærer med seg, er nysgjerrigheten på hvordan hjernen vår fungerer som lagringsenhet for informasjon, minner og inntrykk. Selv har kunstneren uttalt følgende;
Arbeidene mine består av en rekke bruddstykker, der alle lagrede bilder og opplevelser, har blitt smeltet om, knadd, oppløst og transformert, for siden å bli komponert til nye motiver tatt ut av sin opprinnelige sammenheng. Arbeidsprosessen kan kanskje sammenlignes med en tilstand av egenhypnose, der spørsmålene som reises, unektelig henger sammen med kunstnerens søken etter knagger å henge egen tilhørighet og identitetsbegreper på.

16.oktober 2010

Porsgrunn kunstforening




Blogglisten